پرشین هورس

<مرجع تخصصی آموزش پرورش و نگه داری اسب >

۷ مطلب در آبان ۱۳۹۴ ثبت شده است

ویژگی های اسب مناسب


انتخاب هدف

قبل از هر چیز مهم است که هدف خود را از خرید اسب مشخص کنید – آیا هدف شما از خرید اسب سوارکاری و تفریح است؟ یا شرکت در مسابقات سوارکاری؟ یا استفاده از اسب برای کارهایی مانند کشیدن درشکه؟ و یا کاری دیگر؟ در هر صورت انتخاب هدفی مشخص از خرید اسب قبل از خرید ضروریست.

یک نکته مهم! در مطلب زیر تنها نکاتی ذکر شده که شما باید در انتخاب اسب در نظر داشته باشید و این مطلب به تنهایی کامل نیست و با در نظر گرفتن هدف شما و جمع آوری اطلاعاتی پیرامون هدفتان کامل میشود. منظور این است که به عنوان مثال اگر هدف شما از خرید اسب، شرکت در مسابقه پرش است، علاوه بر نکات زیر باید درمورد مسابقات پرش نیز اطلاعاتی داشته باشید که بدانید یک اسب پرش حرفه ای، چگونه باید باشد. یا به عنوان مثال اگر هدفتان شرکت دادن اسب در مسابقات زیبایی اسب عرب است، باید بدانید که در مسابقات زیبایی چه ویژگی های ظاهری ای در اسب عرب ملاک است.

نژاد اسب

با این که از برخی از نژادها برای کارهای خاصی استفاده می شود، اما تقریبا تمامی نژادها قابلیت انجام هرکاری که بخواهید را دارند. اگرچه باید در نظر داشت که برای انجام بعضی از کار ها، بعضی از نژادها ممکن است مناسب تر باشند. به طور مثال اگرچه نژادهایی که قد کوتاه تری دارند مانند عرب نیز از قابلیت خوبی در پرش از روی موانع برخوردارند، اما در مسابقات پرش بیشتر نژادهای بلند قد تری مانند آخال تکه، تروبرد و تراکهنر مورد استفاده قرار میگیرند.

اسب تروبرد در مسابقه ی پرش

تا به امروز در دنیا بیش از ۳۰۰ نژاد اسب شناسایی شده است. بعضی از نژاد ها مانند عرب و تروبرد شهرت جهانی دارند، در حالی که بعضی دیگر از نژادها تنها در مناطق خاصی شناخته شده اند. در قسمت زیر به عنوان نمونه بعضی از نژادهایی که در بعضی از رشته های مسابقات سوارکاری بیشتر مورد توجه قرار دارند نام برده شده اند.

  • مسابقات پرش: آخال تکه، تروبرد، هانوورین، تراکهنر و غیره
  • مسابقات درساژ: تروبرد، تراکهنر، عرب و سایر نژادهای خون گرم
  • مسابقات کورس: تروبرد، عرب و غیره
  • مسابقات استقامت: عرب، دره شور و غیره

مسابقات کورس اسب

تاکید میکنم که لیست بالا، لیست نژادهایی است که بیشتر در مسابقات نام برده شده محبوبیت دارند اما به طور کلی هر اسبی می تواند در هر مسابقه ای موفق شود و اندازه و جثه ی اسب هیچ ارتباطی با توانایی و قابلیت های فیزیکی او در مسابقات ندارد. قطعا نژادهای دیگری نیز وجود دارند که در مسابقات نام برده شده در بالا شرکت می کنند و مقام می آورند، اما از نژادهای ذکر شده بیشتر استفاده می شود.

نکته ی دیگری که بد نیست در نظر داشته باشید این است که آیا نژادهای خون گرم برای کار شما مناسب ترند یا نژادهای خون سرد. نژادهای خون گرم، نژادهایی سرزنده و فعال هستند که از سرعت و استقامت بالایی برخوردارند (مانند نژاد عرب و تروبرد)، در حالی که نژادهای خون سرد، نژادهایی هستند که از قدرت بدنی بالاتری برخوردارند اما سرعت کمتری دارند و بیشتر برای کار های سنگین مورد استفاده قرار میگیرند (مانند برخی از پونی ها).

درصورتی که هدف شما ازخرید اسب سوارکاری باشد، اسب های دو خون (اسب هایی که از دو یا چند نژاد مختلف باشند) نیز می توانند انتخاب مناسبی باشند.

جنسیت اسب

نریان اخته شده یا مادیان؟ خرید یک اسب نریان به عنوان اولین اسب شما یکی از آن شرایطیست که به کار بردن واژه ی “هرگز” در آن کاملا به جاست: هرگز به فکر خرید یک اسب نریان به عنوان اولین اسب خود نباشید. اسب های نریان اخته نشده و سیلمی ها هرگز تصمیم مناسبی برای خرید به عنوان اولین اسب نیستند. نریان های اخته نشده و سیلمی ها اسب های بسیار پر انرژی و چموشی هستند و کار کردن با آن ها می تواند بسیار خطرناک باشد.

اگرچه بسیاری از اسب های مادیان در مدت فحلی (فحلی: در بعضی از انواع پستانداران، جنس ماده در دوره ی نسبتا کوتاهی از هر چرخه ی تخمدانی، به جنس نر اجازه ی جفت گیری می دهد که به این دوره، فحلی می گویند.) خود نیز بسیار آرامند و علائمی نشان نمی دهند، اما بسیاری از مالکان اسب، نریان های اخته را ترجیح می دهند زیرا نریان های اخته قابل اعتماد ترند و کمتر بد اخلاقی می کنند.

دانش و تجربیات سوارکاری شما

رم کردن اسب چموش

این مورد با مورد بعد ارتباط زیادی دارد. به طور کلی می توان گفت که از بین اسب و سوارکار، حداکثر یکی از آن ها مجاز است مبتدی باشد. در مورد دانش و تجربیات سوارکاری خود با خودتان رو راست باشید. هدف از خرید اسب، لذت بردن از تجاربی است که به دنبال دارد – در صورتی که شما اسبی را خریداری کنید که مهار کردن او در توان شما نباشد، از وقت گذراندن و سواری او تنها احساس اضطراب و نگرانی می کنید.

در صورتی که در کلاس های آموزش سوارکاری شرکت می کنید، توصیه می شود از مربی خود در مورد نوع اسبی که برای اجرای اهداف شما مناسب تر است راهنمایی بگیرید.

برای کودکان، ضرورت انتخاب تصمیم درست بیشتر می شود – مطمئن باشید که پونی (Pony) ای که برای فرزند خود انتخاب می کنید، ایمن و آرام است و در نظر داشته باشید که در نهایت مسئولیت رفاه و شادکامی پونی بر عهده ی شماست، بنابراین بسیار مهم است که در مورد نگهداری و مراقبت از اسب به مقدار کافی اطلاعات داشته باشید.

سن و تجربیات اسب

اینکه اسبی که شما انتخاب می کنید در سواری دادن با تجربه باشد و مسن باشد یا اینکه مبتدی و جوان باشد نیز به خود شما بستگی دارد. سن به تنهایی معیار مناسبی برای سنجش میزان تجربیات اسب نیست. اگر شما یک سوارکار تازه کار هستید و هدفتان تقویت مهارت سوارکاریتان است، از اسب های مبتدی و جوان پرهیز کنید. اسب های جوان زحمت های زیادی به دنبال دارند.

درصورتی که شما تازه سوارکاری را فرا گرفته اید، از سوارکاری با اسبی که با تجربه تر باشد و کار بلد تر باشد بیشتر لذت می برید چرا که تمرین ها و کارهایی که میخواهید انجام دهید (مانند یک پرش معمولی، حرکات ابتدایی درساژ و یا سوارکاری در خارج از محوطه ی باشگاه) از قبل با اسب تمرین شده اند و اسب به راحتی آن کار ها را برای شما انجام می دهد، بنابراین سوارکاری برای شما راضی کننده تر و ساده تر خواهد بود. علاوه بر این در کار با اسبی که با تجربه باشد و کارهای متفاوتی بلد باشد، شما می توانید کارهای مختلفی را امتحان و تجربه کنید. به طور کلی نیز اسب های با تجربه آرام تر، ایمن تر و قابل اعتماد ترند. به همین دلایل اسب های با تجربه تر برای افراد مبتدی بیشتر توصیه می شوند.

اسب درساژ حرفه ای

اگر شما سوارکاری حرفه ای هستید و وقت کافی برای تعلیم دادن اسب ندارید نیز اسب های مسن تر انتخاب خوبی برای شما خواهند بود.

اگر شما سوارکاری حرفه ای هستید و وقت دارید، کار کردن با یک اسب جوان می تواند برای شما بسیار مفید و پاداش آور باشد. برای کار با یک اسب جوان و بی تجربه شما باید زمان، صبر، امکانات مناسب و (در صورتی که تا به حال با اسب بی تجربه کار نکرده اید) یک راهنمای دانا و حرفه ای برای پشتیبانی داشته باشید.

ویژگی های ظاهری اسب

در برخی از نژاد ها مانند عرب که در مسابقات زیبایی و هالترینگ شرکت می کنند، ظاهر و زیبایی اسب از اهمیت زیادی برخوردار است، اما به طور کلی زیبایی و رنگ اسب نباید تنها ملاک انتخاب شما باشد. همیشه مهم ترین عواملی که باید به آن ها توجه شود، سرشت و تجربیات اسب میباشند.

اسب های عرب به زیبایی شهرت دارند

قیمت اسب

قیمت اسب های مختلف می تواند بسیار متفاوت باشد. به طور متوسط قیمت اسبهای مادیان از اسب های نریان بیشتر است. در حال حاضر با هزینه ی حدود ۵ الی ۲۰ میلیون تومان می توان یک اسب در حد متوسط را خریداری کرد، در حالی که اسب هایی که در رشته های ورزشی مانند پرش، درساژ، کورس و استقامت مقام داشته باشند یا به طور حرفه ای با آن ها تمرین شده باشد قیمت بالاتری دارند. همچنین اسب های عربی که در شجره نامه یشان اسب های معروف وجود داشته باشد و یا در مسابقات زیبایی مقام داشته باشند قیمت بالاتری دارند. در آینده مقاله ای کامل در زمینه ی موارد تعیین کننده ی قیمت اسب بر روی سایت قرار خواهد گرفت.

داشتن مقام درمسابقات بر روی قیمت اسب تاثیر قابل توجهی می گذارد.

توجه داشته باشید که خرید اسب همراه با آغاز هزینه های بیشتر می باشد، پس باید با در نظر گرفتن هزینه های نگهداری ماهیانه ی اسبتان، پولتان را بودجه بندی کنید. در هنگام خرید اسب، هزینه ی انتقال او به باشگاه مورد نظرتان برای پانسیون را نیز در نظر داشته باشید.

درصورتی که قصد خرید کره اسب داشته باشید، هزینه های تعلیم اسب نیز افزوده می شوند. توجه داشته باشید که آموزش سواری دادن به کره ها از حوالی ۲ تا ۳ سالگی آغاز می شود.

سرشت و خوی اسب

یکی از مهم ترین عواملی که در خرید اسب نمی توان نادیده گرفت، ویژگی های اخلاقی اوست. اولین اسب شما باید آرام، آسوده و مهربان باشد و هرگز لگد نزند و گاز نگیرد. علی رغم تمام تعلیماتی که شما در کلاس های آموزشی ممکن است دیده باشید، در اطراف اسب خود دچار اشتباهاتی خواهید شد و مهم است که اسب شما بخشنده و صبور باشد.

در مورد شناخت رفتار اسب های فروشی ای که میبینید، به غرایزتان اعتماد کنید - در هنگام دیدن اسب حتی در صورتی که شما مبتدی باشید نیز می توانید بسیاری از اخلاقیات اسب را متوجه شوید. آیا اسب در کنار مالکش به آرامی راه می رود و هنگامی که مالک می خواهد او را ببندد به آرامی صبر می کند یا چموشی می کند؟ آیا اسب به هنگام قشو کردن و زین گذاشتن به آرامی در مکان خود می ایستد یا به طور مداوم بدن خود را به چپ و راست تاب می دهد؟

یک اسب آرام و حرفه ای

یک راه ساده و کارامد برای تشخیص آرام بودن اسب این است که هنگامی که برای دیدن اسب می روید، قبل از اینکه خودتان بخواهید سوار اسب شوید از مالک اسب بخواهید که سوار شود. هرگز خودتان قبل از مالک اسب سوار نشوید چرا که ممکن است اسب اخلاق های خطرناکی را در هنگام سوارکاری داشته باشد، به همین دلیل ابتدا از مالک اسب بخواهید که سوار شود تا اگر اسب مشکلی داشت متوجه شوید و در صورتی که فکر کردید که مهار کردن اسب از توان شما خارج خواهد بود و سوار شدن برای شما خطرناک خواهد بود، هرگز و تحت هیچ شرایطی سوار او نشوید. پس از سوار شدن مالک اسب، کاپشن خود را بر روی نرده های اطراف مانژ (و یا در صورتی که مالک قصد سوارکاری در خارج از مانژ کرد، بر روی زمین) قرار دهید و واکنش اسب را نسبت به کاپشن مشاهده کنید – آیا اسب متوجه کاپشن می شود اما به آرامی از کنار آن عبور می کند یا چموشی می کند و به یک سمت می پرد؟ شما اسبی می خواهید که متوجه کاپشن بشود و حتی کمی در مورد کاپشن کنجکاو باشد، اما از آن نترسد. اسب باید بدون چموشی و بروز دادن علأم ترس از کنار کاپشن عبور کند.

اسب آرام

۱۹ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
persian horse

پیش نیاز خرید اسب

- هیچ چیز هیجان انگیز تر از خرید اولین اسب برای دوستداران اسب نیست. در بسیاری از مواقع این تجربه ی هیجان انگیز می تواند به دلیل کمبود اطلاعات، به یک فاجعه تبدیل شود. خرید اسب نباید با عجله و بدون اطلاعات کافی از مسئولیت هایی که همراه با خرید اسب به وجود می آیند انجام گیرد. تحقیق در مورد تاثیراتی که اسب بر روی زندگی روزمره شما می گذارد قبل از خریداری اسب ضروری است. خرید یک اسب نامناسب یا خطرناک نه تنها لذتی ندارد بلکه می تواند باعث بوجود آمدن شرایط سختی برای صاحب جدیدش شود.

 

قبل از اینکه به دنبال اسب مناسبی برای خرید بگردید، مواردی هست که باید با دقت آن ها را بررسی کنید، از جمله تعهدات مالی و زمانی ای که پس از خرید اسب بوجود می آیند. راهنمای کامل برای خرید اسب که در چندین قسمت بر روی سایت قرار گرفته است به توضیح کامل تمامی مراحل خرید اسب، از پیش نیاز های خرید اسب تا پیدا کردن اسب مناسب برای خرید و نکات کلیدی در خرید اسب می پردازد. در این مطلب که قسمت اول از راهنمای کامل برای خرید اسب است، به برخی از جنبه ها و پیش نیاز های مالک اسب شدن و بعضی از مسائلی که قبل از جستجو برای اسب فروشی باید آنها را در نظر بگیرید می پردازیم.

تعهدات زمانی

نگهداری از اسب یک فرایند وقت گیر است و قبل از خرید اسب باید به این فکر باشید که شما چگونه می توانید برنامه ی زندگی روزانه ی خود را با نگهداری از اسب وفق دهید. اگر چه اکثر باشگاه های سوارکاری مسئولیت نگهداری از اسب، تغذیه ی اسب، تمیز کردن روزانه ی زیر پای اسب، تهیه ی آب تمیز برای اسب، رها کردن روزانه ی اسب در مانژ برای ورزش و قشو کردن اسب را می پذیرند، اما با این حال سوار شدن و انجام ورزش های سخت تر، سر زدن و بررسی کردن وضعیت اسب، تعلیم دادن اسب و وقت گذراندن با آن و به وجود آوردن رابطه ای قوی از جمله وظایفیست که بر دوش مالکان اسب قرار دارد. وقت گرفتن مرتب از نعلبند و (در صورت لزوم) دامپزشک نیز مستلزم مقداری از وقت شما میباشد.

زمان لازمه ی تقویت رابطه با اسب است
اکثر اسب ها به سرعت خود را با برنامه ی جدید وفق می دهند و به آن عادت می کنند اما باید در نظر داشت که رفتار هر اسب متفاوت است و هر اسب ممکن است به شرایط به نحوی عکس العمل نشان بدهد. بعضی از اسب ها ممکن است در صورت انجام نشدن یا به هم خوردن برنامه شان مضطرب و نگران شوند. به عنوان مثال اگر شما اسبتان را سی روز پی در پی در ساعت ۵ عصر سوار شوید، ممکن است اسبتان روز سی و یکم نیز از شما انتظار داشته باشد که حدود ساعت ۵ عصر سوار او شوید.
هنگامی که شما برای مسافرت برنامه می ریزید نیز باید به اسب خود توجه کنید و در نظر بگیرید که در مدتی که مسافرت هستید و نمیتوانید به اسبتان سر بزنید، چه کسی برای انجام این کار قابل اعتماد است و از عهده ی این کار بر می آید.

تعهدات مالی

خرید اسب همراه با تعهدات مالی بزرگی است. هزینه ی نگهداری و پانسیون اسب نیز می تواند به اندازه ی خرید خود اسب، و یا حتی بیشتر، مخارج داشته باشد. علاوه بر هزینه ی خریدهای اولیه (خرید اسب، کله گیر،تجهیزات سوارکاری و غیره)، هزینه های طولانی مدت نیز وجود دارند که باید در نظر گرفته شوند، مانند هزینه ی تغذیه و پانسیون اسب، نعلبندی و قیار کردن سم، معاینه توسط دامپزشک، ضد انگل، واکسیناسیون، دارو و بیمه. در صورتی که اسب نیاز به تعلیم داشته باشد، هزینه های تعلیم او نیز باید درنظر گرفته شوند.

در شهرهای مختلف، هزینه های نگهداری اسب متفاوت می باشند. به طور متوسط هزینه ی پانسیون اسب در یک باشگاه ماهیانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان میباشد، اما این ارقام تنها برای آگاهی حدودی از هزینه ی ماهیانه ی پانسیون اسب آورده شده اند و در برخی از باشگاه ها ممکن است هزینه ی پانسیون بیشتر و یا کمتر از این مقدار باشد. شما باید آمادگی بالا رفتن ناگهانی قیمت ها را نیز داشته باشید، برای مثال در صورتی که مشکل کمبود کاه و بیده بوجود آید ممکن است هزینه ی پانسیون اسب به طور ناگهانی افزایش یابد.

محل نگهداری اسب

پانسیون اسب یکی از گران ترین و مهم ترین تصمیمات مالک اسب است. نگهداری اسب در ملک شخصی کمترین هزینه را به دنبال دارد، اما توجه داشته باشید که در این صورت فردی باید تمام وقت از اسب ها مراقبت کند. اسب ها به سرپناه مناسب و منطقه ی ورزش (مانژ) نیاز دارند. سیستم دفع زباله نیز باید از قبل در نظر گرفته شود. در اطراف مانژ باید نرده یا حصار های با کیفیت استفاده شود تا برای اسب ها امن و بی خطر باشد. داشتن محوطه ی کافی در مانژ برای ورزش کردن کامل اسب ضروریست (به خصوص اگر اسبتان را زیاد سوار نمی شوید). تغذیه ی اسب ها نیز موردیست که باید با دقت مورد بررسی قرار گیرد و علوفه های مورد نیاز باید با توجه به نیاز های بدن اسب با نسبت معین تهیه گردد.

مانژ ورزش اسب
اگرچه پانسیون اسب در باشگاه های سوارکاری هزینه های بیشتری دارد، اما از مزایایی نیز برخوردار است، به طور مثال همیشه فردی موجود است که مراقب اسب هاست و غذای آن ها را سر وقت می دهد، نکات بهداشتی و ایمنی در آنجا بیشتر مورد توجه قرار می گیرد و استاندارد ها بیشتر مد نظرند، در صورت به وجود آمدن مشکل برای اسب مراقب اسب ها به زودی مالک اسب و در صورت لزوم دامپزشک را مطلع می کند، در صورت بروز مشکل برای اسب معمولا افراد حرفه ای و کمک دهنده در دسترس هستند، هزینه هایی مانند ساختن اصطبل و مانژ از روی دوش شما برداشته می شود و در بسیاری از باشگاه های سوارکاری کلاس های آموزشی نیز ارائه می گردد.

درنهایت تصمیم محل نگهداری اسب به شما برمیگردد، اما به دلیل مسئولیت ها و دانشی که نگهداری از اسب در ملک خود نیاز دارد، توصیه می شود در صورتی که می خواهید اولین اسب خود را بخرید آن را در پانسیون باشگاه های سوارکاری نگهداری کنید. به طور کلی تصمیم راحت تر و معقول تر برای اکثر افراد نگهداری از اسب در باشگاه های سوارکاری است. اما در هر صورت قبل از خرید اسب محل نگهداری اسب باید مشخص باشد، به طور مثال اگر می خواهید اسب را در یک باشگاه سوارکاری به پانسیون بگذارید، پس از مراجعه و بررسی وضعیت نگهداری اسب ها در باشگاه های مختلف، باشگاهی را که می خواهید اسب خود را در آن نگهداری کنید مشخص کنید و قبل از خرید اسب با مسئول آن باشگاه در مورد شرایط پانسیون و نگهداری اسب در آن باشگاه صحبت کنید.

تصمیمات دراز مدت و آینده نگری

آخرین فکری که قبل از خرید اسب باید در نظر داشته باشید این است که در ۵ یا ۱۰ سال آینده چه اتفاقی می افتد. به طور مثال اگر تصمیم دارید برای فرزند خود یک پونی (Pony) یا یک اسبچه خزر تهیه کنید، هنگامی که فرزندتان بزرگ شود با آن اسب چه می کنید – آیا او را می فروشید، اجاره می دهید یا به عنوان یک همراه نگه می دارید؟ اگر اسب شما دیگر توانایی محقق ساختن اهداف شما را نداشته باشد و یا مناسب فروخته شدن به فرد دیگری نباشد، با او چه می کنید؟ اگر اسب شما بازنشسته شود با او چه می کنید؟ این ها سوالاتی هستند که باید قبل از خرید اسب به دقت به آن ها فکر کنید. پیدا کردن خانه ی مناسب برای اسب یکی از مسئولیت های کلیدی مالکان اسب است حتی در صورتی که دیگر توانایی نگه داری اسب را نداشته باشند و قصد فروش اسب را داشته باشند.  یادتان باشد که در مورد اسبها، خرید آن ها بسیار ساده تر از فروش آن هاست.

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
persian horse

اسب یموت

  • افراد طایفه ی یموت کوچ نشین بوده و نحوه ی سکونت آنها به شکل چادر نشینی و حیات آنها اساسا بر نگهداری و پرورش دام مبتنی بود. با توجه به شرایط این کوچ نسینان که استفاده ی وسیع از مرتع می باشد و نیز بر اساس شرایط زیست محیطی خود اسب های ترکمن را به گونه ای اصلاح نژاد کردند که برای آنها مطلوب بود.
  • اسب های یموت شباهت زیادی به اسب های آخال تکه دارند. اسب های آخال تکه به دلیل دارا بودن اندامی ظریف و باریک، اندام های حرکتی بلند، سم های کوچک، نرم و شکننده، بدن طویل و کمر ضعیف، برای مسیرهای صعب العبور و کوهستانی، فعالیتهای بدنی شدید و حمل و نقل مناسب نمی باشند.
  • بنابراین افراد کوچ نشین طایفه ی یموت، برای تقویت توانایی اسب های خود در کوچ و نقل و انتقال در مسیرهای صعب العبور خون اسب های عرب ایرانی و اسبهای فلات ایران را وارد گله های خود کردند به طوری که در این اسب های ترکمن تاثیر پذیری از اسب های عرب مشهود است. اسب های یموت از نظر رفتاری شباهت زیادی به اسب های عربی دارند. به راحتی رام و اهلی شده و لجاجت اسب های آخال تکه را ندارند. اگرچه اسب های یموت همانند آخال تکه ها سریع نمی دوند ولی برای مسافت های طولانی توانایی و طاقت بیشتری دارند. اسب های یموت مسافت عشق آباد تا مسکو را پا به پای اسب های آخال تکه طی کرده اند. هم چنین این اسب ها از مقاومت عجیبی برخوردار هستند. به عنوان مثال وقتی لشکریان ناپلئون به مناطق سردسیر روسیه رسیدند اکثر اسبها از سرمای شدید تلف شدند ولی اسب های معروف ناپلئون به نام جهان پیما (امپراطور) که از اسبهای یموت بود هیچ ضعفی نشان نداد.
  • اسب های یموت برای مسابقات پرش، درساژ، اسب دوانی و مسابقات سه روزه مناسب هستند. ترکیب بدنی اسب های یموت شباهت زیادی به اسب های آخال تکه دارد ولی از برخی جهات با اسب های آخال تکه ی روسیه فرق دارند. به عنوان مثال قد اسب های یموت کمی کوتاهتر ولی بدن آنها سنگین تر و کمی پهن تر است. هم چنین سم های قوی و اسکلت محکم تری دارند. موهای یال، دم و کاکل کمی بیشتر از آخال تکه است. این اسبها مقاومت و استحکام بیشتری دارند در مسیرهای کوهستانی موفق هستند و حرکات قدرتی را بهتر انجام می دهند. اسب های یموت اغلب به رنگ نیله هستند ولی به ندرت رنگ های کهر و کرنگ نیز دیده می شوند. امروزه اسب های یموت فقط در ترکمنستان و ترکمن صحرای ایران یافت می شوند. از آنجا که اکثر خانواده های طایفه ی یموت در منطقه ی ترکمن صحرای ایران زندگی می کنند بنابراین بیشترین تعداد از اسب های ترکمن ایران را اسب های یموت تشکیل می دهند
  • .
  • در ترکمنستان اسب های یموت در گروههای جدا از اسبهای آخال تکه در مسابقات اسب دوانی شرکت می کنند و در ایران فقط تعداد اندکی از بقایای بهترین اسب های یموت را می توان زیر گاری ها در حال شخم زدن زمین ها در روستاهای دور دست و یا تعداد کمی به صورت گله های وحشی در مناطق شمال شرقی کشور و در روزهای آخر زندگی آنها رویت کرد. اسب های طایفه ی گوکلان برادران اسب های طایفه ی یموت هستند که از هر نظر شباهت زیادی به هم دارند. تنها تفاوت این دو نوع اسب های ترکمن را در رنگ آنها می توان جست و جو کرد. گوکلان ها علاقه خاصی به رنگ های تیره دارند و یموت ها رنگ های روشن را می پسندند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
persian horse

اسب کرد

  • در تاریخ آمده است که از 500سال قبل از میلاد مسیح در دامنه های سلسله جبال زاگرس در منطقه ای به نام نسا اسب کردی وجود داشته است. با توجه به وضعیت توپوگرافی کردستان که منطقه ای صعب العبور و کوهستانی با دشتها و تپه های ماهورهای سنگلاخی می باشد بدیهی است قبل از ورود خودرو به منطقه اکثر کارهای روزمره مردم و کارهای سنگین کشاورزی بارکشی و سواری با اسب انجام می شده است.

با توجه به خصوصیات ظاهری و توانایی ها این اسب به تیره های متفاوتی مانند جاف، افشاری، سنجابی و غیره تقسیم می شوند.

  • اسب کرد دارای سم های سخت و محکم پیشانی عریض، مسطح و برجستگی کمی روی بینی است. انتهای بینی و منخزین ناصاف و برجسته بوده و گوش ها ظریف و خوش حالت می باشند و در مادیان کمی بزرگتر به نظر می رسد. چشم ها درشت و گرد با حدقه ی برجسته گونه ی مشخص و گرد اتصال سر و گردن قوی گردن قوی و حجیم یال پر پشت دم در موقع راه رفتن فواره ای و قوس دار پایین آمده به علت بلندی گردن جدوگاه معمولا نامشخص کپل پرحجم و قوی قسمت جلویی سینه عریض و عضلانی سینه ی مدور عریض و عمیق می باشد. شکم به صورت استوانه ای مدور در امتداد سینه قرار دارد. اسب کردی از نظر رنگ متنوع است و به رنگهای سیاه، سفید، کرنگ و کهر دیده می شود.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
persian horse

اسب عرب

 

مسابقات زیبایی اسب عرب

-  اسب عرب بدون شک یکی از زیباترین نژادهای اسب میباشد. این نژاد برای هزاران سال با دقت و ریزبینی تولید نسل شده و به همین سبب به عنوان خالص ترین نژاد در میان تمامی نژادهای اسب پنداشته میشود. اسب عرب همچنین یکی از قدیمی ترین نژادهای اسب به شمار میرود و حدود ۵۰۰۰ سال است که به عنوان همراهی برای بشر وجود داشته و یکی از سواری های مورد علاقه ی چهره های تاریخی ای مانند چنگیز خان، ناپلئون و جورج واشینگتن بوده است. در ادامه به بررسی این نژاد میپردازیم.

بدن اسب عرب

بدن جمع و جور، سم های محکم، ران های قوی، استخوان های محکم و فاصله ی نسبتا کم بین ران پا و کتف آنها دلایل اصی قدرت و تعادل خوب این نژادند.
برخی از ویژگی های ظاهری اصلی اسب عرب عبارتند از:

  • اعضای بدن متناسب با هم
  • چشم ها و مجراهای تنفسی درشت
  • پوزه ی کوچک
  • گردن ظریف و قوس دار
  • بالا گرفتن دم به هنگام حرکت
  • گوش ها کوچک و رو به جلو
  • یال و دم لطیف

بدن اسب عرب

بعضی از اسب های عرب نسبت به سایر نژاد ها یک مهره ی کمر (۵ عدد به جای ۶ عدد) و یا یک جفت دنده (۱۷ جفت به جای ۱۸ جفت) کمتر دارند. حرکت این اسب بلند و با سرافرازی است. قدم رفتن اسب عرب متوازن و خوش نما، یورتمه اش بلند و پر انرژی و حرکت چهارنعلش روان و تماشایی است. ظاهر اسب عرب بیانگر زیبایی، قدرت و چابکی آن است.

قد و اندازه

اسب عرب در قد و قامت نسبت به بسیاری از اسب های سواری کوتاه تر است و به طور کلی جزو اسب های کوتاه قد به حساب می آید. قد اکثر اسب های این نژاد بین ۱۴۲ تا ۱۵۴ سانتی متر میباشد اما در بعضی از اسب های عرب میتوان شاهد قد هایی بین ۱۵۴ تا ۱۶۲ سانتی متر نیز بود.

مشخصات اسب عرب

وزن اکثر اسب های عرب بین ۳۵۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم میباشد.

رنگ و نشان ها

اسب های عرب اصیل به رنگ های کهر، نیله (خاکستری)، کرنگ، مشکی و ابرش یافت می شوند که عمده ترین رنگ آنان کهر و سپس نیله است. بعضی از اسب های عرب بر روی سر و قلم های دست و پای خود نشان های سفیدی دارند (مانند اسب سمت چپ عکس زیر).

اسب عرب نیله (سمت راست)، اسب عرب کهر بی نشان (وسط)، اسب عرب کرنگ چهار قلم سفید (سمت چپ)

اسب عرب نیله (سمت راست)، اسب عرب کهر بی نشان (وسط)، اسب عرب کرنگ چهار قلم سفید (سمت چپ)

  • در صورتی که اسب دارای هیچ نشان سفیدی نباشد، به آن اسب بی نشان می گویند (مثال: اسب کهر بی نشان=اسبی به رنگ کهر که هیچ نشان سفیدی بر روی سر و بدنش وجود ندارد).
  • در صورتی که اسب دارای نشان های سفید بر روی هر چهار قلم دست و پای خود باشد، به آن اسب چهار قلم سفید می گویند (مثال: اسب کرنگ چهار فلم سفید=اسبی به رنگ کرنگ که هر چهار قلم دست و پایش سفید باشد).

پوست تمامی اسب های عرب در تمام قسمت های بدنشان، به غیر از قسمت هایی که نشان های سفید رنگ دارند، به رنگ مشکی است. گفته میشود پوست مشکی این اسب در گذشته این نژاد را از گرمای خورشید کویر محافظت میکرده.

با اینکه اسب های عرب بسیاری با رنگ موی “سفید” وجود دارند، اما رنگ سفید در واقع اثر عمل طبیعی ژن خاکستری است. اسب های نیله در هنگام تولد به رنگ مشکی، کهر یا کرنگ هستند و هنگامی که رشد میکنند به تدریج رنگشان روشن تر میشود تا در نهایت یا کاملا سفید میشوند و یا خاکستری لکه لکه . اما رنگ پوست آن ها مشکی است و در تمام طول عمرشان نیز مشکی باقی می ماند. بنابراین، تمامی اسب های عرب سفید رنگ در حقیقت نیله هستند و هیچ ژن سفیدی در اسب های عرب وجود ندارد، با اینکه تعداد بسیار بسیار اندکی (چندین اسب در کل تاریخچه ی اسب های عرب) از اسب های عرب به دلایل دیگری به رنگ “سفید” ثبت شده اند.

معرفی اسب عرب

رنگ مشکی در میان اسب های عرب جزو رنگ های کمیاب و نادر به حساب می آید (حدود ۴% از اسب های عرب به رنگ مشکی اند). دلیل علمی کمیابی رنگ مشکی در اسب عرب این است که ژن مشکی اکثر اوقات تحت سلطه ی ژن غالب “Agouti” در می آید و سبب به وجود آمدن ناحیه های مشکی در اسب های کهر میشود. در حال حاضر بعضی از مزرعه های تولید و پرورش اسب عرب به کمک تست های ژنتیک و DNA تلاش میکنند تا احتمال تولید کره های مشکی خود را افزایش دهند.

سرشت و خوی

اسب های عرب برای قرن های متعددی در صحراها و کویر ها و در ارتباط نزدیکی با انسان ها وجود داشته اند. مالکان اسب های مادیان ارزشمند جنگی به منظور جلوگیری از دزدیده شدن مادیان های قیمتی خود، آن ها را درون خیمه های خود و در کنار خانواده و فرزندان خود نگهداری میکردند. فقط اسب هایی که به طور طبیعی از سرشت خوبی برخوردار بودند اجازه ی تکثیر داشتند و نتیجه ی آن، این شد که امروزه اسب های عرب از آنچنان خوی خوبی برخوردارند که جزو یکی از تنها نژادهای اسبی هستند که قوانین فدراسیون سوارکاری آمریکا (United States Equestrian Federation) به افراد زیر ۱۸ سال اجازه ی نمایش دادن نریان های آن ها را در اکثر مسابقات زیبایی میدهد.

اسب عرب خون خارجی

اسب عرب جزو دسته ی اسب های “خون گرم” به حساب می آید; دسته ای که شامل اسب های خوش روحیه ی دیگری است که اصلاح و بهبود یافته اند و به منظور سرعت تولید می شوند، مانند آخال تکه (Akhal-Teke)، تروبرد (Thoroughbred) و بارب (Barb). اسب عرب نیز مانند سایر اسب های خون گرم از اسب های حساس، باهوش و زیرک است که همین ویژگی ها امکان تعلیم سریع و ارتباط بهتر و قوی تر با سوارکار خود را برقرار میسازند، اما همین ویژگی  ها نیز سبب می شوند که این نژاد به همان سرعتی که میتواند خو و عادت های خوب را فرا گیرد، خو و عادت های بد را فرا گیرد. اسب های عرب شیوه های تمرین آزاردهنده (پرخاشگرانه) و بی منطق را تحمل نمی کنند. اسب های عرب به طور طبیعی به همکاری با انسان ها گرایش دارند ولی اگر با آن ها بد رفتاری شود، همانند هر اسب دیگری، میتوانند بیش از حد عصبی یا مضطرب شوند اما به ندرت پرخاشگر و شرور میشوند و آن فقط در صورتی است که به طور جدی لوس شوند و یا در معرض سو استفاده و آزار شدید قرار بگیرند.

 استفاده های اسب عرب

اسب عرب در بسیاری از ورزش ها استفاده میشود. آن ها اسب های مناسبی برای مسابقه های استقامت با مسافت های طولانی میباشند. آن ها میتوانند به اسب های درساژ برازنده و زیبایی تبدیل شوند، زمین های کورس را در رقابت با اسب های تروبرد به رعشه در آورند، و یا با زیبایی و حرکت متوازن خود در مسابقات زیبایی دل هر تماشاچی ای را بدست آورند. اسب های عرب همچنین میتوانند همراهانی مهربان باشند و اسب های مسن ترشان می توانند برای سواری افراد مبتدی استفاده شوند.

اسب عرب مسابقه ای

 

ویژگی های منحصر به فرد

  • صورت: گودی صورت، چشم های درشت و برآمده، سوراخ های بینی بزرگ، پیشانی پهن، پوزه کوچک
  • بدن: دست و پاهای صاف، گردن قوس دار، نگه داشتن دم به سمت بالا در هنگام حرکت، بدن جمع و جور، سم های محکم، ران های قوی، استخوان های محکم، فاصله ی نسبتا کم بین ران پا و کتف
  • خوی: باهوش، هوشیار، تعلیم پذیر
  • دیگر:
    -دقت، ریزبینی و وسواس در تکثیر این نژاد سبب شده اصالت اسب های این نژاد بیش از هر نژاد دیگری حفظ شود.
    -یکی از قدیمی ترین نژاد های اسب (با حدود ۵۰۰۰ سال قدمت)
    -یکی از محبوب ترین نژاد های اسب در سراسر جهان
    -اسب های این نژاد دارای شجره نامه های دقیق تا چندین نسل قبل هستند.
    -هیچ اسب سفیدی در این نژاد در هنگام تولد به رنگ سفید نبوده است.
    -خط خونی اسب های عرب بر پیشرفت و توسعه نژادهایی مانند تراکهنر (Trakehner)، تروبرد (Thoroughbred)، مورگان (Morgan) و بسیاری نژادهای دیگر تاثیر گذاشته است.

منابع:

  • سارینا هورس


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
persian horse

آخال تکه

  منشا اولیه ی اسب های آخال تکه روستای میان کویری به نام آخال واقع در جنوب ترکمنستان است.

اسب آخال تکه به خاطر قدرت تحمل و سرعت بالا اسبی ایده آل در شرایط صحرایی است. در پیشینه ی این اسب رکورد عجیب و باور نکردنی ثبت شده که حاکی از تحمل و مقاومت بیش از حد آن به گرما می باشد. اسب های آخال تکه مسیر اشک آباد تا مسکو با فاصله ی بیش از 4100 کیلومتر را در سال 1935میلادی در حدود 84روز طی کرده اند. که 360 کیلومتر از این مسیر حرکت در صحرای سوزان بوده و اسب به آب دسترسی نداشته است. این مسیر سه روزه طی شده و این رکورد هرگز تکرار نشده است.

  • این اسب دارای ترکیب بدنی متمایز از سایر نژادها ساختار بدنی سبک و زیبا، اندام بلند، کشیده، باریک و لاغر ولی بسیار قدرتمند است. شیب کمر به طرف جلو، شیب کپل به طرف عقب و روی کپل گرد نبوده و به صورت صاف دیده می شود. صورت کشیده، خشک، استخوانی، ظریف، باریک و بلند، نیم رخ صورت صاف یا کمی محدب، چشم ها درشت و براق هستند.

دارای گردن طویل، باریک و عضلانی بوده و از نیم رخ زیر گردن صاف و روی مهره ی سوم گردن شکستگی جزیی دیده می شود. گردن با شیب تند نزدیک به خط عمود روی تنه قرار می گیرد. اندام های حرکتی طویل، نازک با تاندون های قوی، مفاصل قوی و متناسب، بخولق بدون مو و با طول متوسط و نیز دارای شیب تند نزدیک به خط عمود، مفاصل خرگوشی بسیار مناسب برای جهش، قلم اندام های حرکتی کوتاه، گام های نرم و سبک و دارای انعطاف و حرکات آزادانه است. اسب های آخال تکه غالبا دارای سم های نرم و شکننده بوده و غالبا دچار لنگش ناشی از سم می گردند و بدین جهت اسب های آخال تکه برای مسیرهای کوهستانی مناسب نیستند.


  • رنگ بسیار خیره کننده این نژاد رنگ طلایی و مشکی با جلای متالیک است که زیر تابش خورشید درخشندگی خاصی دارد. رنگ های کهر متالیک و به ندرت نیلی یا نقره ای نیز یافت می شود. اغلب آخال تکه ها روی سر تا سر کمر خود یک خط طولی ممتد دارند که نشانگر قدمت نژاد است. خالص ترین و مقاوم ترین اسب های آخال تکه آنهایی هستند که علاوه بر داشتن تمام خصوصیات فنوتیپی و ژنوتیپی ایده آل رنگ بدن مشکی متالیک یا طلایی یک دست داشته باشند. اسب های آخال تکه در کتاب های انساب به سه تیپ طبقه بندی شده اند: اسب هایی با جثه ی استاندارد، متوسط و سنگین که ارتفاعی بین 152 تا 164 سانتی متر دارند.

  • آخال تکه اسب واقعی بیابان و دشت می باشد. دارای آراستگی، ظرافت، مقاومت و استقامت زیادی است و توانایی و طاقت تحمل هوای گرم را دارد. حرکات این اسبها زیبا دارای ظرافت خاص و چابکی و همراه با گام های بلند و طویل است. توانایی و انعطاف در تغییر جهت در تاخت و تاز و نیز چهار نعل رفتن از دیگر ویژگی های این نژاد می باشد که در مسابقات درساز بسیار مناسب و در مسابقات پرش بسیار عالی است. به علاوه این اسبها برای مسابقات چند منظوره و رالی برای مسافت زیاد بسیار مناسب هستند.

  • آموزش تکنیک های سوارکاری به اسب های ترکمن نیازمند حوصله و تجربه کافی است و اگر مراحل تربیتی با موفقیت طی شود اسب ترکمن هیچ وقت تعلیمات را فراموش نکرده و نافرمانی نمی کند و تا آخر عمر یک اسب ورزشی موفق خواهد بود.

  • اسب های آخال تکه بدنی لاغر و باریک داشته و مدت زیادی از شبانه روز را به دویدن، بازی کردن و جنگ های نمایشی با یکدیگر می گذرانند. اگر چند روز از اصطبل بیرون آورده نشوند برای جلوگیری از چاق شدن غذا نمی خورند و به محض خروج از اصطبل نیز با فعالیتهای فیزیکی انرژی اضافی را مصرف می کنند.

  • سرمایه های ارزشمند نژاد اسب های ورزشی از آمیخته گری های آخال تکه با نژادهای سواری هانوور تراکنر و لاتویان به دست آمده است. آخال تکه از متوسط طول عمر و باروری بالایی برخوردار است. تعجب آور نیست که نریان ها پس از بیست سالگی نیز در مسابقات کشش استفاده می شوند. رکورد باروری مربوط به مادیان الان با تولید هفده کره در طی سه سال عمر می باشد و به طور کلی آخال تکه از عمر مفید بالایی برخوردار است. متاسفانه طی سالیان اخیر چند ژن نامطلوب در اسب های آخال تکه ظاهر شده که عمده ترین آنها شامل نهان خایگی دهان طوطی که در آن فک پایین کوتاه تر از فک بالا می باشد. تنگی سینه و نزدیکی بیش از حد اندام های حرکتی جلویی به یکدیگر و متعاقبا انحراف آنها به طرف خارج می باشد.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
persian horse

مفاید سوارکاری

- از دیدگاه بسیاری از افراد اینگونه به نظر می آید که سوارکاری ورزشی است که سوارکار در آن نقش چندانی ندارد. همه چیز ساده به نظر می آید گویا تنها کاری که سوارکار باید بکند این است که بر روی اسب بنشیند و به او فرمان دهد. اما این حقیقت ندارد و هرکس که سوار اسب شده باشد می داند که این حرف چقدر نادرست است. به عنوان یک اسب سوار، حرف هایی مانند “وقتی سوار اسبی که همه کارو اسب انجام می ده”، “سوارکاری باعث خستگی هم میشه؟”، “مگه سوارکار جز اینکه به اسب بگه کجا بره کار دیگه ای هم میکنه؟” و امثال این ها را زیاد شنیده ام، و واقعیت این است که اسب سواری به مراتب پیچیده تر از چیزی است که بسیاری از افراد تصور میکنند. کار با یک حیوان سترگ و تنومند که قدرت تصمیم گیری و تفکر خود را دارد، یک ورزش کامل برای کل بدن است که باعث استفاده از ماهیچه هایی میشود که حتی نمیدانستید وجود دارند!

چه برای تفریح

سوار اسب شوید و چه در حال آماده کردن خود و اسب خود برای مسابقات کشوری باشید، اسب سواری از مزایا و فواید زیادی برخوردار است. اگر شما با این سوال رو به رو هستید که آیا این فعالیت ارزش این را دارد که خود را درگیر آن کنید، بد نیست که به بعضی از فواید و تاثیرات سوارکاری بر روی ذهن و بدن توجه کنید:

  • منافع قلبی و عروقی

قدم رفتن اسب باعث برانگیختن ارگان های درونی بدن درست مانند راه رفتن خود انسان میشود. اگرچه اسب سواری ساده به نظر می رسد، اما ۱ ساعت اسب سواری میتواند معادل ۱ ساعت دویدن با سرعت ۸ کیلومتر در ساعت یا دوچرخه سواری با سرعت ۱۹-۲۲ کیلومتر در ساعت کالری بسوزاند. همچنین اسب سواری درمقایسه با ورزش های دیگری مانند شنا و پیاده روی بر روی زانو ها فشار کمتری وارد میکند. افزایش سرعت اسب و طولانی تر کردن مدت سوارکاری باعث افزایش دشواری ورزش میشود و در نتیجه باعث کالری سوزاندن بیشتری میشود.

  • تقویت تعادل و هماهنگی

حرکت هایی که برای هدایت اسب باید انجام شوند مستلزم هماهنگی میان پاها، دست ها و موقعیت/حالت بدن همه در آن واحد میباشد. در سوارکاری باید کارهای زیادی به طور هماهنگ و همزمان انجام شوند تا اسب هر کار کوچکی را انجام دهد; برای مثال زیاد کردن سرعت و یا حتی قدم رفتن در یک مسیر دایره ای فرضی بدون اینکه اسب از مسیر خارج شود نیازمند هماهنگی کامل میان اعضای بدن است.

  • افزایش تمرکز و حافظه

اسب سواری باعث افزایش تمرکز میشود. مغز شما نیز همانند بدن شما برای تقویت قابلیت های خود نیاز به تمرین دارد. وقتی که برای سوارکاری می روید از همان لحظه ای که شروع به آماده کردن اسب خود برای سواری میشوید تا لحظه ای که در حال پایین آوردن زین از روی اسب خود هستید به تمام جزییات توجه میکنید که این تمرین فوق العاده ای برای مغز محسوب میشود، اما چیزی که بیش از همه باعث افزایش تمرکز میشود تمرکز شما در هنگام سوارکاری برای هماهنگ بودن با حرکات اسب است.

علاوه بر این تحقیقات نشان داده که یادگیری مداوم در طول زندگی میتواند مانع از دست دادن حافظه شود، و حتی حرفه ای ترین سوارکاران نیز میپذیرند که در سوارکاری همواره چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارد.

سوارکاری نیازمند توجه و دقت است

  • افزایش صبر و بردباری

اسب سواری نیازمند کسب دانش و مهارت زیادی است که لازمه ی این یادگیری و آشنایی با اسب ها و رفتار و فیزیولوژی آنها، وقت و صبر است. به همین دلیل اسب سواری مانند بسیاری از ورزش های دیگر باعث افزایش صبر و بردباری میشود.

  • افزایش اعتماد به نفس و مسئولیت پذیری

اینکه قابلیت این را داشته باشید که از حیوانی بسیار بزرگ تر و تنومند تر از خودتان مراقبت کنید و او را کنترل کنید، تاثیر باور نکردنی ای بر روی اعتماد به نفس شما میگذارد و خود به تنهایی نیز احساس فوق العاده ای به شما می دهد. همچنین وقتی که شما با حیوانی با این عظمت و قدرت کار می کنید در حالی که هر کار کوچک شما میتواند بر روی حیوان تاثیر بگذارد، به طور ناخودآگاه در قبال امنیت اسب و اطرافیانتان احساس مسئولیت میکنید.

  • کاهش استرس و اضطراب

با اینکه اسب سواری میتواند چالش های خودش را داشته باشد، اما بسیاری از افراد وقت سپری شده در هنگام اسب سواری را آرامش بخش می یابند. موقع سوارکاری شما باید بر روی تمامی مراحل تمرین دقت کنید و در این حین به طور ناخودآگاه نگرانی ها و مشکلات روزمره خود را فراموش میکنید. جدا از این، تنها همان احساس شادی و آزادی ای که در هنگام اسب سواری احساس می کنید و لذتی که از آن به دست می آورید، چه از یادگیری یورتمه رفتن و چه از مقام آوردن در مسابقات کشوری، بسیار متفاوت از هر احساسی است که تا به حال حس کرده اید و به طرز فوق العاده ای باعث کاهش استرس و اضطراب میشود.

سوارکاری خارج از محوطه باشگاه لذتی دوچندان دارد


در طی تحقیقات راه اندازی شده توسط انجمن اسب انگلستان (The British Horse Society) ثابت شده است که شرکت منظم در اسب سواری برای سلامت انسان مفید است.  این تحقیقات که توسط دو دانشگاه در انگلستان (The University of Brighton و  Plumpton College) انجام شده، به بررسی تاثیرات ورزش های مرتبط با اسب و اسب سواری بر روی سلامت پرداخته است و این تحقیقات حاکی از این بود که در اسب سواری مصرف انرژی آن قدری است که اسب سواری جزو ورزش های با شدت متوسط شناخته شود. ورزش های با شدت متوسط، ورزش هایی هستند که دولت  انگلستان (به طور دقیق تر خدمات بهداشتی دولت انگلستان) اعلام کرده انجام آنها به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته باعث تداوم سلامت افراد میشود. اگرچه تاثیرات مفید سوارکاری بر روی سلامت ذهنی و جسمی همواره تصور میشد، اما نتایج این تحقیقات اثبات علمی برای این مسئله اند.


منبع : سارینا هورس

۳ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
persian horse